Šiuo projektu siekiama išplėsti PAGD Geografinės informacinės platformos (GIS), kuri padės vienoje vietoje operatyviai surinkti ir apdoroti duomenis, o teikiamą informaciją pritaikyti pagal gyventojo konkrečias sąlygas ir poreikius jo gyvenamojoje vietovėje, funkcionalumą, įdiegiant 18 Nacionalinėje rizikos analizėje įvertintų ekstremaliųjų situacijų tipui adaptuotų informacijos surinkimo ir visuomenės informavimo modulių.
Taip pat interneto svetainėje lt72.lt bus sukurta ir informacinė platforma visuomenei, kurioje bus galima rasti nuolat valstybės ir savivaldybių kompetentingų institucijų atnaujinamą informaciją apie ekstremalųjį įvykį ar ekstremaliąją situaciją bei rekomendacijas, kaip elgtis jų metu, ir kitą svarbią informaciją apie galimus pavojus.
„GIS technologijų panaudojimo nauda ekstremaliųjų situacijų valdymui buvo įvertinta valstybinio lygio civilinės saugos pratybose „Civilinės saugos sistemos subjektų veiksmai įvykus branduolinei avarijai atominėje elektrinėje, esančioje Baltarusijos Respublikos teritorijoje“, kurios vyko 2019 m. spalio 1–4 dienomis, – sako Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento Civilinės saugos valdybos viršininkas Edgaras Geda. – Pratyboms sukurta informacinė svetainė (https://bit.ly/3cmSlse) iki šiol prieinama gyventojams, joje galima susipažinti su vadinamuoju blogiausiu Astravo AE avarijos scenarijumi ir valstybės institucijų rekomendacijomis gyventojams.“
Pasak E. Gedos, ši iniciatyva sulaukė daug susidomėjimo ir palaikymo ne tik iš kolegų Lietuvoje, bet ir užsienyje. „Alytaus padangų perdirbimo gamyklos gaisro ekstremaliosios situacijos analizė parodė, kaip svarbu koordinuoti visuomenės informavimą, operatyviai vienoje vietoje pateikti tikslią, patikimą, išsamią informaciją apie pavojų gyventojams. Todėl Vidaus reikalų ministerijos vadovybei pristačius idėją tam panaudoti GIS technologijas buvo gautas pritarimas rengti projekto paraišką“, – sakė jis.
E. Geda teigė, jog projekto paraiška siekiama sukurti interneto platformą, kurioje, įvykus bet kokiam ekstremaliajam įvykiui ar ekstremaliajai situacijai šalyje, gyventojas rastų būtiną informaciją, o jei dar trumpiau – atsakymus į šiuos klausimus: Kas atsitiko? Kodėl man tai svarbu? Ką turiu daryti? „Tikimės, kad kartu su projekto komanda, sudaryta iš įvairių valstybės institucijų kolegų, sukursime paslaugą, kuria galėsime didžiuotis“, – sakė jis.
Rekomendacijas gyventojams, bendradarbiaudamas su šalies kompetentingomis institucijomis ir atsižvelgdamas į kitų šalių praktiką, rengs Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas. Dalis rekomendacijų bus parengtos ir įdėtos į GIS platformą iš anksto, dalis jų bus rengiamos ir įkeliamos susidarius ekstremaliajai situacijai ir ją likviduojant.
Projekto metu taip pat bus rengiami mokymai, kurių metu valstybės institucijų ir savivaldybių darbuotojai, GIS platformos naudotojai, bus mokomi dirbti su ja. Iš viso bus parengti 255 GIS platformos naudotojai valstybės institucijose ir savivaldybėse.
Įgyvendinant projektą bus atliktas ir visuomenės patenkinimo teikiamomis paslaugomis tyrimas – visuomenė informuojama apie projekto veiklas ir jo teikiamą naudą. GIS platformos duomenimis svetainėje lt72.lt galės naudotis visi Lietuvos gyventojai.
Projekto veiklose bus kviečiamos dalyvauti visos valstybės institucijos – tai 20 institucijų, tarp jų ir visos ministerijos, dalyvaujančios Vyriausybės ekstremalių situacijų komisijos veikloje, ir visos savivaldybės.
GIS platforma bus naudojama projekto partnerio tolesnėje veikloje vykdant jam pavestas funkcijas civilinės saugos srityje. Projekto vykdytojas iš jam skiriamų valstybės biudžeto asignavimų užtikrins tinkamą šių produktų eksploatavimą, priežiūrą, naudojimą ir rezultatus, kurie svarbūs tiek projekto vykdytojui, tiek kitoms šalies institucijoms, vykdant savo funkcijas.
Projekto pabaigoje bus atliktas papildomas tyrimas, siekiant nustatyti visuomenės patenkinimą teikiamomis paslaugomis po paslaugų ir aptarnavimo kokybės gerinimo priemonių įgyvendinimo. Projekto metu nebus sukurtas registras ar informacinė sistema. GIS platformos įrankiais bus sukurtas duomenų surinkimo, analizės ir atvaizdavimo šablonas, pavyzdžiui, „Excel“ programoje būtų sukurtas duomenų šablonas, kuriuo naudotųsi Operacijų centrai ir informuotų visuomenę apie ekstremaliąją situaciją.
Projektas atitinka 2014–2020 metų Europos Sąjungos struktūrinių fondų investicijų veiksmų programos 10 prioriteto „Visuomenės poreikius atitinkantis ir pažangus viešasis valdymas“ 10.1.3. uždavinį „Pagerinti visuomenei teikiamų paslaugų kokybę, didinant jų atitikimą visuomenės poreikiams“ priemonę „Visuomenei teikiamų paslaugų kokybės ir asmenų aptarnavimo gerinimo iniciatyvų kūrimas ir įgyvendinimas“ ir 10 prioriteto Nr. 10.1.3-ESFA-V-918 priemonės „Viešojo administravimo subjektų iniciatyvos, skirtos paslaugų ir asmenų aptarnavimo kokybės gerinimui“ tikslą – padidinti visuomenės pasitenkinimą viešojo valdymo institucijų teikiamomis paslaugomis ir asmenų aptarnavimu, įgyvendinant viešųjų ir administracinių paslaugų ir asmenų aptarnavimo kokybei gerinti skirtas priemones.
Taip pat projektas atitinka Viešojo valdymo tobulinimo 2012-2020 metų programos antro tikslo „Užtikrinti visuomenės poreikius atitinkančių paslaugų teikimą“ 2.1 uždavinio „Gerinti asmenų aptarnavimo viešojo valdymo institucijose kokybę ir didinti teikiamų paslaugų prieinamumą visuomenei“ 2.1.1 priemonės „Užtikrinti asmenų aptarnavimo kokybę – taikyti vieno langelio principą“ veiksmą 2.1.1.19 „Pagerinti informacijos ekstremaliųjų situacijų metu teikimo visuomenei paslaugų kokybę ir padidinti jų prieinamumą patobulinant šių paslaugų teikimo procesus ir jų valdymą“.
Projekto vykdytojas įsipareigoja, kad sukurtos priemonės bus naudojamos ne trumpiau nei 3 metus pasibaigus projektui.
Projektas finansuojamas iš Europos socialinio fondo. Projekto veiklų įgyvendinimo pabaiga – 2023-04-30.