Sportbačių pasaulis niekada nestovi vietoje ir daugybė stilių bei modelių dažnai nepasiekia aukštai užkeltos stiliaus ir kokybės kartelės, tyliai išnykdami iš parduotuvių lentynų. Tačiau tie, kurie išlaiko šį egzaminą, tampa tikra klasika. Vienas iš tokių modelių – Nike Air Force 1, pamėgtas visų kartų avalynės entuziastų ir plačiosios visuomenės. Tikra tiesa – šį kultinį modelį nešioja ir tėčiai, ir vaikai, tad kaip gi Nike Air Force 1 pateko į sportinių batelių Olimpą?
Skaitykite toliau ir viską sužinokite.
Krepšinio bateliai
Air Force 1 buvo pirmieji aukštos kokybės Nike krepšinio bateliai. Iki tol dauguma sportbačių buvo labai nestabilūs ir krepšininkai nuolat rizikavo traumomis. Dizaineris Bruce Kilgoras nusprendė tai pakeisti ir pasitelkė profesionalius krepšininkus ne tik siekdamas išsiaiškinti, ko jiems reikia, bet ir duodamas prototipus išbandyti aikštelėse.
Tai padėjo sukurti tuo metu išskirtinį modelį su specialiu, apskritimais išraižytu padu, padedančiu greičiau spurtuoti bei sustoti. Pade taip pat buvo įmontuota smūgius amortizuojanti oro pagalvė. Pėda šiuose bateliuose taip pat prakaitavo mažiau, mat jų priekyje buvo pradurtos skylutės, o dirželis palei čiurną suteikė stabilumo.
Na, o pats batelių pavadinimas kilo iš JAV prezidento lėktuvo pavadinimo Air Force One.
Tikras bestseleris
Nike Air Force 1 yra tikrų tikriausias bestseleris, pirkėjų pamėgtas jau nuo pirmosios pristatymo dienos prieš keturis dešimtmečius. 1982 m. Bruce Kilgoro sukurtas modelis iš pradžių buvo tik aukštaaulis, turėjo storus padus ir kiek priminė žygio batus. Storieji padai buvo skirti smūgių amortizavimui. Pirmieji bateliai buvo neutralių baltos ir pilkos spalvų, todėl puikiai tiko visiems, tačiau jau neužilgo atsirado ir naujų derinių.
Vis dėlto, nors ir krepšininkai, ir gatvės stiliaus gerbėjai batelius pamėgo, Nike planavo jų gamybą nutraukti, mat tuo metu tai buvo gana įprasta praktika – po 1-2 metų senuosius modelius pakeisdavo nauji.
Tačiau šį kartą taip nenutiko, nes prie Air Force 1 išsaugojimo prisidėjo Baltimorės mažmenininkai, daugeliui žinomi kaip „Three Amigos“ (trys draugai). Jie su Nike pasiekė išskirtinį susitarimą, kad kompanija kas mėnesį jiems pagamins po naują išskirtinę batelių spalvą. Nike savo ruožtu pareikalavo, kad prekybininkai kiekvienos spalvos užsisakytų bent po 1200 porų.
Sėkmingas bendradarbiavimas pradėjo „avalynės turizmą“, kuomet kituose miestuose gyvenę „sneakerheadai“ važiuodavo į Baltimorę įsigyti naujausių leidimų. Neužilgo modelis paplito ir tokiuose didmiesčiuose kaip Vašingtonas ir Niujorkas.
Tamsioji pusė
Nors didieji prekių ženklai to atvirai nepripažįsta, narkotikų prekeiviai nepaneigiamai prisidėjo prie kedų populiarumo ir netgi gali būti pavadinami to meto „influenceriais“. Apie 1984–1993 m. Rytų pakrantės miestuose siautė kreko epidemija, uždirbusi šiems prekeiviams krūvas pinigų, kuriuos jie leido prabangioms mašinoms, papuošalams ir, žinoma, bateliams. Avėti naujausiais modeliais reiškė parodyti savo aukštą statusą. Kaip dėl tuometinės kainos? 1991 m. kovo mėn. Nike Air Force 1 kaina buvo apie 80 dolerių.
Nike Air Force 1 rinkodarai išleista ne itin daug pinigų, tačiau kai kurios reklamos sulaukė nemažo dėmesio. 1982 m. Nike Air Force 1 reklamoje pasirodė NBA žvaigždės Michaelas Cooperis, Moses Malone, Calvinas Nattas, Jamaalas Wilkesas, Bobby Jonesas ir Mychalas Thompsonas. To daugiau nei užteko susidomėjimui sukelti.
Ar žinojote, kad balti Nike Air Force 1 Low yra vieni perkamiausių visų laikų batų? Vien 2005 m., praėjus daugiau nei dviem dešimtmečiams po debiuto, buvo parduota apie 12 mln. porų. Tačiau ir Nike Air Force 1 High ir Nike Air Force 1 Mid taip pat buvo įvertinti gerbėjų.
Repo legendos
Žemaauliai Air Force One kedai iš tiesų buvo vienas didžiausių pasiekimų Nike istorijoje. Jie nuo 80-ųjų vidurio iki 90-ųjų pradžios buvo gerokai tobulinami, siekiant sukurti tobulą batą. Juos pristatant pirmą kartą šie odiniai, balti žemaauliai greitai sukėlė ažiotažą tarp jau ištikimų kedų gerbėjų. Vienu metu Nike netgi trumpam atsisakė padidinti gamybos kiekius tam, kad sukeltų šio modelio paklausą ir išskirtinumą.
Baltieji Air Force 1 padarė didelę įtaką tuometinei gatvės ir repo kultūrai. Reperis Pete Nice savo 1993 m. dainoje „Outta My Way Baby“ repavo „Bought the Nike Air low cuts off the Jew man“. Tačiau daugiausiai dėmesio modeliui pritraukė iš Bruklino kilęs legendinis reperis Jay Z, savo dainoje „Can I Live II“ paminėjęs baltuosius Air Force One ir taip sutvirtinęs jų statusą bei pavertęs kedus tikra klasika.
Vėliau Shyne, The Lox ir G-Unit savo dainose taip pat pagerbė šiuos kedus, o Roc-A-Fella įkūrėjas Dame’as Dashas 2000-ųjų pradžioje duodamas interviu televizijoje pareikšė, kad kedus reikia avėti tik vieną kartą (norint išsaugoti tobulai baltą spalvą) ir vėliau atiduoti kam nors kitam.
Galiausiai būtina paminėti Sent Luiso repo legendą Nelly, kuris vienoje iš dainų kalbėjo apie Air Force One. Ši daina tuo metu tapo tarsi neoficialia modelio reklama.
Besikeičiančios tendencijos
Nors ilgą laiką populiariausia buvo balta spalva, Londono grime scena išpopuliarino ir visiškai juodą sportbačių modelį.
Tačiau akivaizdu, kad spalva – tik skonio reikalas, o kedų sėkmė remiasi unikaliu siluetu ir paprastumu. Vis dėlto, naujojo tūkstantmečio pradžioje atsirado gana keista mada vienspalvius kedus puošti įvairiomis spalvingomis detalėmis ir aksesuarais. Žinoma, visa tai galbūt ir buvo smagu, tačiau daugelis turbūt sutiks, kad laikas šiai madai baigtis atėjo pačiu laiku.
Be repo žvaigždžių, Air Force 1 dėmesio sulaukė ir televizijoje. Populiaraus serialo „Anarchijos sūnūs“ veikėjai baikeriai avėjo būtent šiais bateliais. Ir nors kai kam tai nepatiko, mat neatrodė autentiškai, 2013 m. aktorius Charlis Hunnamas atskleidė, kad AF1 buvo dėvimi tyčia, mat juos avėjo Ouklando baikeris, su kuriuo aktorius bendravo ruošdamasis rolei.
Tinka visiems
Įdomu tai, kad moterims skirti bateliai pasirodė tik 2001 metais, tačiau išpopuliarėjo lygiai taip pat greitai kaip ir vyriškieji. Kaip kitaip – merginos taip pat norėjo puoštis šiais legendiniais kedais.
2010 m. Nike pristatė daugiau spalvų bei gamyboje pradėjo naudoti skirtingas technologijas. Lentynose atsidūrė skirtingų siluetų bei raštų, taip suteikiant daugiau pasirinkimo visiems skoniams ir stiliams. Iki šiol išleista apie 1700 skirtingų spalvų derinių, o Nike metinis pelnas iš šios linijos sudaro apie aštuonis milijonus dolerių.
Bet kuriuo atveju, Air Force 1 sportinių batelių siluetas visiems laikams įsirašė gatvės kultūros ir sporto istoriją. Kiekvienas save gerbiantis „sneakerheadas“ turi turėti bent vieną jų porą, nuostabiai tinkančią prie beveik bet kokios aprangos. Tačiau, kad vertintum šį modelį, nereikia būti pamišusiu sportinių batelių gerbėju – jo patogumas ir stilius kiekvienai dienai pastebėtas ir profesionalių krepšininkų, ir paprastų miestiečių.
Dėvėkite šį modelį prie džinsų, sportinės aprangos, šortų, o merginoms jis puikiai tiks prie sijonų ir suknelių.
Dar neturite savo poros? Nieko nelaukite ir keliaukite į SIL parduotuvę Kauno miesto centre – V. Putvinskio g. 50A arba labiausiai patinkančius batelius išsirinkite SIL.lt elektroninėje parduotuvėje.