Dyzeliniai varikliai, dėl savo efektyvumo ir ilgaamžiškumo, yra populiarūs tiek lengvuosiuose automobiliuose, tiek sunkvežimiuose. Tačiau jų veikimo metu išsiskiria didelis kiekis kietųjų dalelių, kurios teršia aplinką ir kenkia sveikatai. Siekiant sumažinti šių dalelių emisijas, buvo sukurtas kietųjų dalelių filtras (DPF – Diesel Particulate Filter). Šis filtras atlieka svarbų vaidmenį šiuolaikiniuose dyzeliniuose varikliuose, užtikrindamas švaresnę išmetamųjų dujų emisiją. Tačiau, kaip ir bet kuri kita automobilio dalis, DPF reikalauja tinkamos priežiūros, kad veiktų efektyviai.
Kietųjų dalelių filtro veikimo principas
Kietųjų dalelių filtras yra skirtas surinkti ir sulaikyti suodžių daleles, kurios susidaro dyzelinio kuro degimo proceso metu. Filtras veikia kaip barjeras, praleidžiantis išmetamąsias dujas, bet sulaikantis kietąsias daleles. Kai filtras užsipildo suodžiais, jis turi būti išvalytas, kad galėtų toliau veikti efektyviai. Šis procesas vadinamas regeneracija.
Regeneracija gali vykti dviem būdais: pasyviniu ir aktyviniu. Pasyvi regeneracija vyksta natūraliai, kai variklis pasiekia pakankamai aukštą temperatūrą, kad suodžiai sudegtų ir pavirstų į pelenus, kurie vėliau išpučiami iš filtro. Tačiau daugeliu atvejų, ypač mieste važinėjantys automobiliai, variklis nepasiekia reikiamos temperatūros, kad pasyvi regeneracija įvyktų. Tokiu atveju naudojama aktyvioji regeneracija, kurios metu variklis dirbtinai pakelia temperatūrą įpurškiant papildomą degalų kiekį į išmetimo sistemą, kad suodžiai sudegtų.
Kietųjų dalelių filtro priežiūros ypatumai
Norint užtikrinti, kad kietųjų dalelių filtras veiktų efektyviai ir tarnautų ilgai, būtina laikytis tam tikrų priežiūros taisyklių:
- Reguliarus vairavimo aukštu greičiu: Kad pasyvi regeneracija galėtų vykti, rekomenduojama periodiškai važiuoti aukštu greičiu, pvz., greitkeliu, kad variklis pasiektų pakankamai aukštą temperatūrą. Tai ypač svarbu automobiliams, kurie dažnai naudojami mieste, kur variklis retai pasiekia reikiamą temperatūrą.
- Naudokite tinkamą degalų ir alyvos rūšį: Kietųjų dalelių filtro ilgaamžiškumui įtakos turi naudojami degalai ir alyva. Rekomenduojama naudoti tik gamintojo nurodytą alyvą ir aukštos kokybės degalus, kurie mažina suodžių kiekį.
- Stebėkite prietaisų skydelyje esančius įspėjamuosius signalus: Dauguma modernių automobilių turi įspėjamuosius signalus, kurie praneša, kai filtras yra užsikimšęs arba kai reikia atlikti regeneraciją. Ignoruoti šiuos signalus gali būti pavojinga, nes tai gali sukelti rimtų variklio problemų.
- Reguliarūs patikrinimai pas specialistus: Kietųjų dalelių filtrą periodiškai turėtų patikrinti kvalifikuoti specialistai. Jie gali įvertinti filtro būklę ir, jei reikia, atlikti profesionalų valymą arba keitimą.
Dažniausiai pasitaikančios problemos
Nepaisant tinkamos priežiūros, kietųjų dalelių filtrai gali susidurti su įvairiomis problemomis. Viena dažniausių problemų yra filtro užsikimšimas. Tai gali atsitikti dėl dažno trumpo nuvažiuojamo atstumo ir žemos variklio temperatūros. Kai filtras užsikemša, gali sumažėti variklio galia, padidėti degalų sąnaudos ir atsirasti dūmų iš išmetimo sistemos.
Kita dažna problema yra klaidingi davikliai arba elektronikos gedimai. Filtras turi kelis daviklius, kurie stebi jo būklę ir reguliuoja regeneracijos procesą. Jei šie davikliai sugenda arba siunčia neteisingą informaciją, regeneracijos procesas gali sutrikti, sukeldamas filtro užsikimšimą arba netinkamą veikimą.
Taip pat verta paminėti, kad nekokybiški degalai arba netinkama variklio alyva gali sukelti filtro užsikimšimą. Dėl didelio pelenų kiekio, kuris susidaro degant nekokybiškiems degalams arba naudojant netinkamą alyvą, filtras gali greičiau užsikimšti ir prarasti efektyvumą.
Kai kietųjų dalelių filtras užsikemša, gali būti atliekamas jo valymas arba keitimas. Filtrų valymas gali būti atliekamas keliais būdais: nuo cheminio valymo iki aukšto slėgio oro srovės naudojimo. Tačiau reikia žinoti, kad ne visada valymas yra efektyvus, ypač jei filtras yra stipriai užsikimšęs arba pažeistas.
Kai kuriais atvejais, ypač jei filtras yra labai pažeistas arba susidėvėjęs, gali prireikti jo keitimo. Naujas kietųjų dalelių filtras gali būti brangus, tačiau tai yra būtina investicija, siekiant išlaikyti variklio veikimą ir atitikti aplinkosaugos reikalavimus.
Kaip išvengti problemų su kietųjų dalelių filtru
Siekiant išvengti problemų su kietųjų dalelių filtru, rekomenduojama laikytis šių patarimų:
- Važinėkite ilgomis distancijomis: Reguliarūs ilgesni važiavimai aukštu greičiu padeda palaikyti reikiamą variklio temperatūrą, kad vyktų pasyvi regeneracija.
- Naudokite aukštos kokybės degalus ir alyvą: Tai padės sumažinti suodžių kiekį ir pelenų susidarymą, kurie gali užkimšti filtrą.
- Reguliariai tikrinkite variklio būklę: Laiku atliekami techniniai patikrinimai padeda anksti pastebėti ir išspręsti problemas, kol jos dar netapo rimtos.
- Stebėkite automobilio prietaisų skydelį: Ignoruoti įspėjamuosius signalus gali būti pavojinga ir brangu. Jei užsidega filtro įspėjimo lemputė, nedelsdami kreipkitės į specialistą.
Kietųjų dalelių filtras yra esminė dyzelinių variklių dalis, padedanti sumažinti taršą ir apsaugoti aplinką. Tinkamai prižiūrint ir laiku atliekant techninius patikrinimus, galima užtikrinti, kad šis filtras veiks efektyviai ir tarnaus ilgai. Norintiems sutaupyti, patariama auto dalis, įskaitant kietųjų dalelių filtrus, užsisakyti internetu, parduotuvėse kaip https://daliubaze.lt/ kur dažnai siūlomos geresnės kainos ir platesnis pasirinkimas. Ši investicija ne tik padeda išlaikyti automobilį geros būklės, bet ir prisideda prie švaresnės aplinkos.